Fashion performance Koyaanisqatsi narušila zaběhnutý koncept módní přehlídky

Maroš Baran 29. srpna představil svou novou pánskou kolekci Koyaanisqatsi v Zrcadlovém labyrintu. Performance probíhala v labyrintu i unikátním kaleidoskopickém kině zároveň. 

Před začátkem měli diváci možnost zvolit si, jestli chtějí nejdříve do kaleidoskopického kina, kde na ně čekal svlečený Červený drak, nebo do zrcadlového labyrintu. Během přehlídky se diváci mohli volně pohybovat, ale celou přehlídku vidět nemohli, což byl dle Marošových slov záměr. Prostory byly pro tolik diváků stísněné, ale se zpětným pohledem to ani tolik nevadilo, protože tím Baran akorát podpořil chaos, který chtěl vyvolat. Jednotlivé modely nechodily za sebou, některé mohli diváci na pomyslném mole vidět i víckrát po sobě. Nezdvojoval se tedy obraz jen v zrcadlech ale i v čase. Tuto hru s konceptem a diváky korunoval Maroš tím, že si vybral modely-dvojčata, která nepředváděla vždy spolu. Na performance nechyběl ani Baranův Bílý drak (z kolekce XIII CARD), který v průběhu show seděl na stropních trámech labyrintu a občas mu zeshora spadla karta jako okvětní lístek japonské sakury.

Samotná kolekce je velmi propracovaná a Baran dostál svého předsevzetí promítnout do modelů střet západní a východní kultury, přesněji Severní Ameriky a Japonska. Klasická pánská saka jsou doplněna o typicky japonské svršky se stojáčkem. Pro svůj „střet kultur“ však neklouže jen po povrchu a nevystačí si s moderním klišé spojovaným s Japonskem – kimonem. „Západní“ nohavice střídá s hakamou, širokými nohavicemi se sklady. „Hakama se může v tradičním japonském oděvu vyskytovat i jako sukně, ale samurajové nosili nohavice. Pro svou kolekci jsem ušil kopii tradiční hakamy a poté několik variací. Například hakama šortky nebo hakama bez klasického zavazování, ale s normálním pasem,“ vysvětluje Maroš.

Od romantického 19. století, kdy Japonsko otevřelo své brány okolnímu světu, je inspirace tradičním japonským oděvem velmi oblíbená. Odlišností japonského-východního a západního odívání se ve svých kolekcích zabývala i taková módní jména jako Kenzo nebo Rei Kawakubo, zakladatelka značky Comme des Garçons.




There are no comments

Add yours